Jak odebrać mieszkanie od dewelopera?

0

Odbiór mieszkania od dewelopera to jeden z najważniejszych momentów w życiu wielu rodzin i kupujących. Jest to czas pełen emocji, jednak warto pamiętać, że należy zachować wówczas szczególna ostrożność, aby jak najdokładniej sprawdzić efekty prac dewelopera i jego wykonawców. Jest to idealny moment, aby wnieść reklamacje czy poprawki związane ze źle wykonaną pracą.

Jak odebrać mieszkanie od dewelopera w kilku krokach?

Istotne jest odpowiednie przygotowanie do rozmowy. Mieszkanie od dewelopera jest opatrzone szczegółową umową, której warunki warto sobie przypomnieć przed dniem odbioru. Następnie należy dokładnie sprawdzić, czy zakupione mieszkanie w rzeczywistości spełnia obiecane punkty. Jesteśmy płatnikiem, dlatego możemy wymagać rzetelnego wywiązanie się przez inwestora z obowiązków zawartych w dokumentacji.

Kolejnym aspektem, tym razem już wizualnym, jest sprawdzenie poprawności wykończenia mieszkania. Wykonawcy mają za zadanie dokładnie i według planu wykonać ściany oraz podłogi, a także instalacje techniczne (elektryczne i wodne). Należy się im przyjrzeć ze szczególną dokładnością, ponieważ jakość wykonania będzie przekładała się na częstotliwość napraw oraz komfort i wygodę użytkowania.

Wszelkiego rodzaju instalacje również powinny zostać sprawdzone podczas odbioru. Ich nieprofesjonalne wykonanie może owocować nieprzewidzianymi usterkami, które mogą generować naprawdę wysokie koszty napraw.

Musimy pamiętać, aby zachować szczególną ostrożność w czasach, gdy powstaje tak dużo inwestycji mieszkaniowych. Deweloperzy budują dużo i często nie przywiązują wagi do jakości używanych materiałów oraz efektów prac wykończeniowych. Skupiają się głównie na kosztach, które starają się często minimalizować kosztem jakości i standardu. Warto sprawdzić między innymi to, jaki jest poziom wygłuszenia mieszkania. Jest to szczególnie istotne, ponieważ tak samo, jak my nie chcemy, aby ktoś zakłócał nasz spokój, tak również inni mieszkańcy mogą nie mieć ochoty na podsłuchiwanie naszego życia.

A co w momencie, gdy znajdziemy usterkę?

Odbierając mieszkanie mamy pełne prawo zgłosić deweloperowi wszelkie zastrzeżenia do wykonanych prac. Jeżeli wykryliśmy usterkę, musi ona zostać wpisana do protokołu i rozpatrzona, a w efekcie najczęściej poprawiona. Deweloper nie musi jednak uznać wszystkiego, co uznamy za usterkę. Na rozpatrzenie protokołu wykonawca ma 14 dni. Po tym czasie musi on w ciągu kolejnych 30 naprawić powstałe szkody lub źle wykonane prace. Jeżeli zakres niwelowania błędów tego wymaga, okres ten może zostać nieco wydłużony, ale naprawa musi być wykonana z najwyższą starannością.

W przypadku, gdy okazuje się, że mieszkanie posiada znaczną ilość usterek, deweloper może zatrzymać klucze na czas naprawy. Oznacza to, że oddanie mieszkania zostanie opóźnione o okres, w którym błędy będą naprawiane. Może to być nawet 90 dni od momentu zgłoszenia usterek w protokole. Wstrzymanie kluczy może się jednak odbyć tylko w ściśle uzasadnionych wypadkach. Może to być np. konieczność wyburzenia ściany i postawienia jej na nowo. Musimy jednak pamiętać, że większość umów nie pozwala kupującemu na oddanie kluczy, jeśli nie są zadowoleni z inwestycji. Jest to swoiste zabezpieczenia dla dewelopera, który podpisując umowę, informuje o tym w niej swoich klientów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here