22 lutego ruszyła budowa pierwszego etapu Trasy Łagiewnickiej. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman.
Trasa Łagiewnicka to istotna dla Krakowa inwestycja najbliższych lat. Jest to jeden z brakujących elementów tzw. III obwodnicy Krakowa.
W ramach całej inwestycji powstanie 3,5 km drogi dwujezdniowej, z odcinkami tunelowymi oraz linią tramwajową (1,7 km) łączącą osiedle Kurdwanów i ulicę Zakopiańską. Ponadto powstanie pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki, ścieżki rowerowe oraz wspomniana linia tramwajowa.
Trasa Łagiewnicka będzie przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej.
W ramach umowy zaprojektujemy i wykonamy następujące roboty budowlane:
- budowa ulicy dwujezdniowej o długości 3,5 km wraz z pasem dzielącym, ciągami pieszymi, rowerowymi, torowiskiem tramwajowym dwutorowym,
- budowa obiektów inżynierskich: tuneli, kładki, mosty na rzece Wildze,
- budowa i przebudowa linii tramwajowej,
- przebudowa i rozbudowa ul. Zakopiańskiej,
- przebudowa linii kolejowej,
- przełożenie koryta rzeki Wilgi,
- przebudowa torowiska tramwajowego na pętli tramwajowej,
- zagospodarowanie terenów naziemnych (miejsca nad tunelami oraz w obrębie przebiegu inwestycji) tj. nasadzenia, ogródek jordanowski, zagospodarowanie o charakterze parkowym, obiekty sportowe, place zabaw („Smocze skwery”), ciągi piesze i rowerowe,
- budowa obiektu Centrum Zarządzania Trzecią Obwodnicą – CZTO. obiektu zapewniającego nadzór i sterowanie nad wszystkimi elementami drogowymi III obwodnicy, w szczególności
w zakresie obsługi obiektów tunelowych, - budowa Pomieszczeń Nadzoru przy przystanku podziemnym (tramwajowym).
W dniu dzisiejszym Wykonawca otrzymał dostęp do terenu budowy dla zakresu objętego tzw. etapem I inwestycji (rejon włączenia ulicy 8 Pułku Ułanów do ulicy Ruczaj), dla którego wydana została już prawomocna decyzja zezwalająca na realizację. Na pozostałym obszarze realizowane będą roboty porządkowe.
Urząd Miasta Krakowa prowadzi postępowania o wydanie decyzji ZRID. Po uzyskaniu stosownych decyzji możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych. Jeżeli nie wystąpią żadne nieprzewidywane okoliczności, nastąpi to w okresie wiosennym.
Budowa potrwa do końca 2020 roku.
Wartość inwestycji wynosi 652,19 milionów złotych netto.
Komponent inwestycji związany z budową linii tramwajowej pn. Budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej jest współfinasowany ze środków funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Informacje o BUDIMEX SA
BUDIMEX SA jest spółką z pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu RESPECT – najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Budimex Nieruchomości, Mostostal Kraków oraz Elektromontaż Poznań SA.
Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.
Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl