Jak zrezygnować z członkostwa w zarządzie wspólnoty mieszkaniowej?

0
Jak zrezygnować z członkostwa w zarządzie wspólnoty mieszkaniowej?

Chociaż wspólnoty mieszkaniowe i ich zarządy działają na podstawie ustawy o własności lokali, to jednak brak tam adnotacji na temat wypowiedzenia członkostwa. W tym przypadku zastosowanie ma Kodeks cywilny i – co może nieco dziwić – fragment dotyczący umowy zlecenia. To na tej podstawie obecny członek zarządu może zrezygnować z pełnionej funkcji. Jak tego dokonać i gdzie zgłosić wypowiedzenie?

Rezygnacja z członkostwa

Kodeks cywilny, a dokładnie artykuł dotyczący umowy zlecenia mówi, że osoba, która przyjęła zlecenie, w każdej chwili może je wypowiedzieć. To na tej podstawie obecny członek zarządu ma prawo zrezygnować z piastowanego stanowiska. Wypowiedzenie, a dokładniej oświadczenie o wypowiedzeniu, trzeba dostarczyć do obecnego zarządu. Jeżeli taki zarząd nie istnieje, to wymagane jest złożenie oświadczenia do wszystkich właścicieli mieszkań, a co za tym idzie – członków wspólnoty mieszkaniowej. Rezygnacja następuje z chwilą dostarczenia wypowiedzenia lub z datą zaznaczoną na oświadczeniu. Co więcej, rezygnujący członek nie musi czekać aż zarząd podejmie uchwałę, która zaakceptuje wniosek, ponieważ w momencie dotarcia do zarządu oświadczenie to staje się skuteczne.

Jak powinien wyglądać wniosek wypowiedzenia?

Jak każdy dokument prawny, wypowiedzenie członkostwa ze wspólnoty mieszkaniowej ma określony wzór. Przede wszystkim powinno zawierać takie informacje jak data i miejscowość oraz dane personalne osoby składającej oświadczenie – jej imię, nazwisko oraz adres. Na piśmie musi znaleźć się także pełna nazwa wspólnoty mieszkaniowej, do której jest ono kierowane, a także jej adres. Następnie należy wniosek odpowiednio zatytułować i dołączyć do niego treść o składaniu wypowiedzenia – nie trzeba jednak podawać konkretnego powodu czy uzasadnienia. Na koniec wystarczy podpis rezygnującego z funkcji w zarządzie członka. Ponadto, jest także możliwość złożenia takiego oświadczenia w formie ustnej, bez konieczności składania wniosku. Trzeba jednak pamiętać, że pismo przyda się w przypadku sporów z pozostałymi członkami wspólnoty.

Na jakiej podstawie można zrezygnować z członkostwa?

Pomimo tego, że nie trzeba podawać powodu, dla którego rezygnujemy z członkostwa, warto jednak mieć uzasadnienia takiej decyzji. Najczęściej wynika ona z obowiązków, jakie nakładane są na członków zarządu – wymagają one nie tylko poświęcenia, ale także i czasu. Zarządzanie budynkami wiąże się też z wieloma prawnymi kwestiami, dlatego wiele zarządów wspólnoty mieszkaniowej powołuje profesjonalnych administratorów takich jak https://www.nordhome.com.pl/wspolnoty-mieszkaniowe. Jednak nierzadko zarząd chce sprawować władzę samodzielnie, co z czasem staje się uciążliwe dla niektórych jego członków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here